De golfbaan van Groningse Golfclub Duurswold te Steendam.

Eén van de moeilijkste en uitdagendste banen van Nederland; zo wordt de golfbaan van de Groningse Golfclub Duurswold vaak omschreven. Voor wie hier niet wekelijks speelt, ligt er een prachtige uitdaging in het vooruitzicht. Recht op de fairway is natuurlijk belangrijk, maar ook tactisch spel en baanmanagement spelen een belangrijke rol om hier een ronde op handicap te lopen.

Voor de spelers die de baan regelmatig spelen blijft het ook zeker een mooie baan, die steeds weer verrast en met de seizoenen kan veranderen.

De baan is in 2007 ontworpen door Jol Golfdesign. Er wordt gekozen om eerst 9 holes aan te leggen, maar het plan voor 18 holes ligt dan al grotendeels klaar. In de loop der jaren is er veel verbetering in de kwaliteit van de baan gestoken. Veelal door de vrijwilligers van de club.
Op de website van Jol Golfdesign meer informatie te vinden over de baan.

Hole 1/10

Niet al te lange eerste hole. Een Dogleg naar rechts. Rechtdoor in de bocht is ver genoeg om een goed schot naar de green te hebben. Vermijd bij de approach de bunker rechts van de green. Linksvoor de green is ruimte en midden green is altijd een goede positie voor deze hole.

Stroke index 11
316 Meter – Par 4

Hole 2/11

Lange par 5 met lastige bunkers, waar long hitters links over de bunker kunnen spelen en met het tweede schot naar de green kunnen.

Ga je voor drie slagen?
Kies dan je clubs zorgvuldig, zodat je de fairway bunkers kunt vermijden. Het is een grote glooiende green, deze loopt van rechts naar links. Linksvoor is de plek om aan te spelen. Rechtsvoor ligt nog een diepe bunker.

Stroke index 7
483 meter – Par 5

Hole 3/12

Lastige, maar hele mooie par 4 hole. Een goede afslag is nodig om de green te halen met je tweede slag. Houd rekening met de wind. Die is erg van invloed op deze hole.

De tweede slag op deze hole is een lastige. Probeer de bal op de voorkant van de green te laten rollen, rechts van de green is ruimte. Een extra slag op deze hole is geen schande.

Stroke index 3
374 Meter – Par 4

Hole 4/13

Prachtige Dogleg naar rechts. Het eerste shot in de hoek spelen voorbij het einde van het bos. De afstand maakt niet uit, als je de bosrand maar voorbij bent. Een approach rechts op de green is een goede keuze, zodat het water uit het spel gehouden wordt.

Stroke index 15
310 meter – Par 4

Hole 5/14

Deze hole lijkt moeilijker dan die is. Probeer de hole strategisch te spelen en zorg ervoor dat het water (laterale hindernis) op 60 meter voor de green uit het spel blijft.

Sla je de bal ver van de tee?
Houd dan rekening met het water aan de rechterkant van de fairway. De fairway loopt altijd naar rechts. Achter de kleine laterale hindernis is veel ruimte om naar de green te spelen.

Stroke index 5
336 meter – Par 4

Hole 6/15

Smalle par 4. Halverwege links een bunker, met daarvoor links en rechts bos. De fairway loopt daar naar rechts. Een lang shot naar de green is prima te doen.
Er liggen geen bunkers in de buurt van de green. Het is een diepe green. Wees je bewust van het water aan de linkerkant van de green.

Stroke index 13
336 meter – Par 4

Hole 7/16

Lastige par 3. Rechtsvoor is de plek om aan te spelen. Mis je de green? Dan houd je een uphill chip of putt over. Achter de green is het snel out of bounds. Sla dus een provisionele bal voor de zekerheid.

Stroke index 17
130 meter – Par 3

Hole 8/17

Moeilijkste hole van de baan. Hij oogt nauw, maar er is meer ruimte dan je denkt. Honderd meter voor de green ligt een sloot. Houd deze uit het spel en probeer de green aan de rechterkant aan te spelen.

Stroke index 1
359 Meter – Par 4

Hole 9/18

Uitdagende par 5 met strategische bunkers. Bij de afslag de fairwaybunker uit het spel halen. Vervolgens bij het tweede shot de rechterkant van de fairway aanhouden. Probeer bij deze slag de bal rechts voorbij het bos te spelen, zodat de green ‘groot’ wordt en de bunker niet in het spel komt. De green is opgebouwd met een plateau aan de kant van de greenside bunker.

Stroke index 9
456 meter – Par 5