RABO IMG 20190514 085610 DA

In het zogeheten ´financiële hart´ van Rabobank Noord-Groningen aan de Molenberg in Delfzijl heb ik een gesprek met Nico Visser (commercieel directeur), Frans Favre (vermogensmanager) en Rudie Bulthuis (adviseur private banking). Nico Visser verlaat per 1 september de bank en gaat zich oriënteren op zijn toekomst. De laatste twee gaan wat betreft het bedrijfslidmaatschap de kar trekken. Zij hebben beide ruim vijf jaar geleden lessen gevolgd bij Duurswold. Samen met zo´n acht collega´s hebben ze hun GVB gehaald, maar het onderhouden ervan is er veelal bij ingeschoten.


Rabobank Noord-Groningen is geen onbekende bij Duurswold. Een aantal jaren zijn ze hoofdsponsor geweest van de club. Op een gegeven liep het sponsorcontract af. Het liep niet meer, veel mensen die vanuit de bank actief bij het golfen betrokken waren, vertrokken. Net als bij andere banken zijn er ook bij de Rabobank Noord-Groningen de afgelopen jaren, met name door de digitale ontwikkeling, veel mensen vertrokken. Binnenkort gaat Rabo Noord-Groningen samen met Rabobank Zuid- en Oost- Groningen en worden ze Rabobank Groninger Land. Door de krachtenbundeling blijft ze de financiële gesprekspartner in de regio.


Directeur Nico Visser heeft in het verleden bij de Rabo in Heerenveen gewerkt en was daar regelmatig met klanten te vinden bij Golfclub Heidemeer: ‘Je treft elkaar op een heel andere manier, je loopt met elkaar rustig door de prachtige natuur en op de een of andere manier krijg je dan ook heel goede gesprekken met elkaar en zeker na het golfen. Commercieel werkt het, maar ook in de relatie met de klant werkt het. Sportief en zakelijk bezig zijn passen heel goed bij golf’.


Ook Rudie en Frans bewaren goede herinneringen aan de periode dat Rabo Noord-Groningen als sponsor o.a. clinics organiseerde bij Duurswold. Het was prettig om op die manier met klanten in contact te komen, ervaren golfers, maar ook mensen die het leuk leek om daar rond te kijken. Soms jaren na dato komt dat in gesprekken nog terug, bijvoorbeeld bij mensen die nog nooit gegolft hadden, maar wel een prijsje wonnen met putten. Met het hernieuwde contact van Rabo Noord-Groningen met Duurswold richten Frans en Rudie zich in eerste instantie op de bedrijvencompetitie. Ook voor hen bestaat klantenbinding niet alleen uit de relatie die je op kantoor met elkaar hebt. Sportief bezig zijn, buiten zijn, een andere omgeving levert andere gesprekken en een andere binding op.


Uiteraard voelen niet alle klanten zich aangetrokken tot golf. Op het gebied van relatiemarketing wordt er gekeken naar wat klanten interesseert. Zo zijn er ook activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en seminars voor wonen en beleggen. Wat golf betreft ligt de start bij de bedrijvencompetitie, met wellicht opnieuw clinics voor klanten en uitwisseling met andere golfclubs waarmee de Rabobank in het noorden contacten heeft. Wij wensen Frans en Rudie veel succes met hun bedrijfslidmaatschap.

Guus van Wifferen